Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

søndag den 13. maj 2018

Grave Peril af Jim Butcher

"The third case file from Harry Dresden, a modern-day wizard who gets into some seriously challenging situations. In all of Harry's years of supernatural sleuthing he has never faced anything like this: the spirit world's gone loco. All over Chicago ghosts are causing trouble."



Spøgelsesverden i Chicago er gået fuldstændig amok, og voldelige spøgelser angriber uskyldige mennesker rundt omkring i byen. Harry er på sagen sammen med Michael som er en Knight of the Cross og som har det magtfulde sværd Amoracchius. Samtidig har vampyren Bianca (som vi mødte i Storm Front) planlagt et personligt opgør med Harry, som Harry forsøger at gøre alt for at undgå, men det lykkes han ikke helt. Og for at det ikke skulle være nok er der også en anden der søger hævn over Harry.

Dette er det tredje eventyr om Harry Dresden, og jeg må sige at historierne bare bliver bedre og bedre. Denne gang har vi spøgelser og vampyrer, som er en ganske fin kombination. Vi bliver præsenteret for nogle nye karakterer, heriblandt Michael og en forførende vampyr ved navn Thomas. Og måske vigtigst af alt for vi et dybere indblik i Harrys fortid. Det er med til at gøre at romanen føles mere personligt og dermed også mere medrivende, i hvert fald for mig. Der er stadig plads til humor i Grave Peril, selvfølgelig er der det. Det er trods alt en Jim Butcher roman vi snakker om. Men det føles bare som om at der er meget mere på spil i denne roman for alle dem der er involveret i historien. Plottråde er der mange af, men jeg følte ikke på noget tidspunkt, at jeg ikke kunne følge med i historien. Tværtimod var det blot med til at gøre romanen endnu mere spændende.

Jeg er vild med, hvordan magien er bygget op i denne serie og ikke mindst, hvordan den bliver beskrevet. Det er virkelig fascinerende. Bob, det talende kranie, er en helt fantastisk biperson og af stor magisk værdi for Harry. Deres forhold er virkelig sjovt at læse om.
Jeg var derimod ikke så vild med Susan, som er Harry kæreste, i denne roman. Hun er journalist og bliver beskrevet som meget smart, men desværre foretager hun sig mange usmarte handlinger, der sætter hendes eget og andres liv i fare, og det var jeg lidt træt af, for det synes jeg simpelthen ikke passer til hendes karakter.

Serien om Harry Dresden er en serie man nemt kan blive afhængig af, og jeg kan kun anbefale at man kaster sig over dem, hvis man elsker fantasy. De er velskrevne, humoristiske og fulde af magi. Jeg glæder mig allerede til det næste eventyr.


4/5 stjerner

Titel: Grave Peril
Forfatter: Jim Butcher
Serie: The Dresden Files #3
Sprog: engelsk
Forlag: Orbit
Udgivet: 1. maj 2011 (denne udgave) / oprindelig udgivet 1. september 2001
ISBN: 9780356500294
Sideantal: 384

Ingen kommentarer:

Send en kommentar