Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 23. november 2017

Dødt kød - dag 1 af Nick Clausen

"De døde er vågnet. Drevet af umættelig sult. På evig jagt efter frisk kød. Smitten spreder sig som pesten. Intet står imellem de udøde og menneskeheden. Er det for sent at redde verden fra katastrofen?"



[Dødt kød - Dag 1 er et anmeldereksemplar fra Forlaget Facet]

Thomas er fanget i en kælder sammen med sin kæreste Jeanette (som han agter at slå op med) og hendes lillebror Dan. Udenfor døren står zombien af en ældre kvinde. Hun kradser ivrigt på døren og venter sulten på at sætte tænderne i trioen. Der er ingen veje ud af kælderen, og Jeanette er begyndt at få det meget dårligt, så dårligt at Thomas og Dan lige så stille bliver mere og mere urolige. De har nemlig set mange zombiefilm og er derfor godt klar over, hvad det er, der er ved at ske med Jeanette.

Hvor meget kan egentlig gå galt på et enkelt døgn? Hvis du spørger Nick Clausen (og ikke mindst Thomas og Dan) kan der ske temmelig meget på kun en dag, og der er meget der kan og vil gå galt. Nick Clausen har skrevet rigtig mange gyserromaner, hvor forskellige ikoniske monstre har spillet en vigtig rolle. Han har både skrevet om varulve, vampyrer og hekse. Nu er tiden kommet til zombierne, og i Dødt kød - dag 1 bliver de taget under kærlig behandling. Hvis du ikke er så glad for blod og indvolde er denne bog nok ikke lige noget for dig. Men hvis du til gengæld er glad for zombiesplat (ligesom mig), så er Dødt kød - dag 1 lige noget for dig. Nick Clausen forstår at bygge en anspændt stemning op, hvor man som læser bare venter på at korthuset skal falde sammen for bogens karakterer, og man ved jo at det ikke bliver særligt rart, når det drejer sig om zombier.

Dødt kød - dag 1 er velskrevet, den er medrivende og den er skræmmende. Den har ligeledes nogle fede og klamme illustrationer af zombier efter nogle af kapitlerne. De er med til at forstærke stemningen.
Jeg var også en fan af de to hovedpersoner Thomas og Dan. De tager trussel alvorligt, overvejer deres handlinger nøje og bliver ikke overmodige. De er selvfølgelig skræmte og under på pres, men de forsøger at holde hovedet koldt og ikke gå i rendyrket panik.
Jeg kunne også godt lide ideen bag, hvordan den første zombie opstod. Jeg vil dog ikke fortælle her, hvordan det sker, for det synes jeg selv man skal finde ud af. Jeg kan generelt godt lide at få en forklaring på hvorfor zombier opstår. Det synes jeg er mere skræmmende, end at man ikke får noget som helst at vide.

Dødt kød - dag 1 er første bog i en ny zombieserie. Jeg er ikke helt klar over hvor mange bind, der kommer i serien, men jeg venter meget spændt på dem, for jeg vil meget gerne vide hvad der kommer til ske på de efterfølgende dage. Jeg er helt sikker på at det nok skal blive både spændende og zombie-ulækker at læse.


3,5-4/5 stjerner

Titel: Dødt kød - dag 1
Forfatter: Nick Clausen
Serie: Dødt kød #1
Sprog: dansk
Forlag: Forlaget Facet
Udgivet: 21. august 2017
ISBN: 9788793456259
Sideantal: 124

Ingen kommentarer:

Send en kommentar