Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 12. april 2016

Mod menneskets dårskab af Darren Aronofsky & Ari Handel

"Da sagde Herren: 'Menneskene, som jeg skabte, vil jeg udslette fra jordens overflade...' Første Mosebog 6-7."



Mod menneskets dårskab tager sit udgangspunkt i historien om Noa og syndfloden. Vi følger Noa, der begynder at få syner om at regnen vil komme og ødelægge den kendte verden. Menneskene har udpint jorden og jagtet dyrene, og jorden er derfor blevet gold og dyrene blevet få. Da Noa begynder at forstå de syner han modtager, forsøger han at advare de andre menneskestammer, så de kan ændre på deres behandling af jorden. Men de andre stammer vil ikke lytte og brænder Noas hjem ned, hans familie når dog at undslippe flammerne. Noa og hans familie drager derfor hen til Noas bedstefar, der er en slags vismænd, der kan hjælpe Noa med at tolke synerne - han skal bygge en ark.

Mod menneskets dårskab er første bind af to om Noa, hans familie og hans mission. En af forfatterne er Darren Aronofsky, der også er instruktør, og som i 2014 instruerede storfilmen Noa, der, så vidt jeg har forstået, er inspireret af tegneserien. Jeg har ikke set filmen endnu, men jeg kan sige at tegneserien er ganske fin underholdning. Noa er ikke den eneste tegneserie, der er baseret på en bibelhistorie, Tilbage i folkeskolen læste jeg Menneskesønnen af Peter Madsen, der handler om Jesus liv og død. Jeg fandt frem til Menneskesønnen, fordi jeg havde læst Valhalla serien, der omhandler den nordiske mytologi, og om ligeledes var tegnet af Perter Madsen. Og som altid er jeg imponeret af Madsens streg.

Jeg synes at tegnestilen er meget flot, detaljeret, farverig og ikke mindst stemningsfuld. Tegneserien er fint fortalt, den er dramatisk de rigtige steder, viser kærlighed til familien og partnere andre steder, og så er den tilsat nogle mytologiske elementer, blandt andet kæmper samt mærkværdige dyr. Men jeg var ikke overvældet af den. Jeg fandt den meget opdelt i sort/hvid karakternerne. Noa og hans familie/nærmeste er de gode, mens resten af menneskene er de onde, og skal straffes, fordi de har ødelagt jorden og ikke kan vise barmhjertighed. Det gjorde den desværre lidt endimensionel i længden. Jeg vil gerne have lidt flere dimensioner med i de karakterer jeg læser om, men i og med at den er baseret på en bibelfortælling, skal det gode og det onde jo gerne tydeliggøres, så der ikke er nogen tvivl.

Selvom jeg fandt Mod menneskets dårskab lidt flad til tider, er den ikke dårlig, og jeg ønsker stadigvæk at læse sidste del af serien om ikke andet så for at få slutningen med.



3/5 stjerner

Mod menneskets dårskab (Noa #1) af Darren Aronofsky & Ari Handel, tegnet af Niko Henrichon
Orginalsprog: fransk / læst på dansk
Forlag: Cobolt
Udgivet: 2013 (denne udgave) / oprindelig udgivet 2011
144 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar