Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 12. marts 2018

A Game of Thrones af George R. R. Martin

"In a land where summers can last decades and winters a lifetime, trouble is brewing. The cold is returning, and in the frozen wastes of the north of Winterfell, sinister and supernatural forces are massing beyond the kingdom's protective Wall. At the center of the conflict lie the Starks of Winterfell, a family as harsh and unyielding as the land they were born to. Sweeping from a land of brutal cold to a distant summertime kingdom of epicurean plenty, here is a tale of lords and ladies, soldiers and sorcerers, assassins and bastards, who come together in a time of grim omens. Amid plots and counterplots, tragedy and betrayal, victory and terror, the fate of the Starks, their allies, and their enemies hangs perilously in the balance, as each endeavors to win that deadliest of conflicts: the game of thrones."



Jeg har læst A Game of Thrones som graphic novel, jeg har hørt lydbogsudgaven, og jeg har også set den første sæson af tv-serien. Og selvom jeg har ejet et bokssæt med de 5 første bøger siden 2013, har jeg faktisk aldrig fået læst roman versionen. Det besluttede jeg så at gøre noget ved sidste år, og nu har jeg endelig også sat mig til at skrive en anmeldelse af den. (Det var vist også på tide).

En del kender til handlingen i A Game of Thrones, så derfor vil jeg ikke komme med et resume. Jeg vil derimod fortælle hvad jeg godt kunne lide ved denne bog. For jeg må starte med at sige, at jeg er fan.

A Game of Thrones har adskillige plotlinjer, der snor sig ind og ud af hinanden. Så det gælder om at holde tungen lige i munden, hvis man gerne vil have det hele med. Der er også rigtig mange, som i rigtig mange!, karakterer med. Nogle af dem er hovedpersoner, mens andre er farverige bipersoner. Og jeg havde slet ikke svært ved at holde styr på karakterne, selvom der er så mange af dem. Jeg havde helt klart nogle personer, som jeg brød mig mere om end andre, men overordnet set fandt jeg de fleste ganske interessante.
Jeg bliver lige nødt til at næven den person som nok gik mig mest på under hele læsningen. Og det var Ned Stark. Han træffer simpelthen til tider så dumme beslutninger, at det gør helt ondt indeni og jeg fik virkelig lyst til både at ruske og råbe af ham. Jeg forstår godt grundene der ligger bag at han handler som han gør, men jeg synes bare at det er utroligt at så klog en mand ikke kan se de farer han udsætter sig selv og resten af familien for, fordi han regner med at alle er lige så ædle som ham selv. Hvilket mange ikke er.
En anden ting jeg kæmpede med var Daenerys og Drogos "forhold". Daenerys er en af mine favoritter, og jeg hadede hvordan Drogo behandlede hende. Det var simpelthen forfærdeligt at læse. Og så synes jeg ikke at emnet bliver behandlet så godt som det kunne. Der skøjtes ret hurtigt hen over det faktum at Drogo voldtager Daenerys mange gange, samt Daenerys nærmest ikke eksisterende tanker/handlinger på de overgreb hun bliver udsat for. Og deres forhold bliver beskrevet ret rosenrødt til sidst, og det kunne jeg simpelthen ikke snubbe. Det er nok det største problem, jeg har med denne bog. Men heldigvis løste det sig af sig selv til slut.

A Game of Thrones er som titlen siger spillet eller kampen om at få tronen og dermed regere over hele kongeriget. En af de ting, jeg var vild med var alle de utallige intriger der udspiller sig i løbet af bogens handling. Der er mange personer, der gerne vil have en bid af magten, og mange vil gøre næsten hvad som helst få at få den. Spændingen stiger støt hele vejen igennem, og man kan altid lige snuppe et kapitel mere (især fordi de er så korte).

Jeg er glad for, at jeg endelig har fået læst papirudgaven af A Game of Thrones, og jeg skal helt klart læse videre i serien og gerne snart.


4/5 stjerner

Titel: A Game of Thrones
Forfatter: George R. R. Martin
Serie: A Song of Ice and Fire #1
Sprog: engelsk
Forlag: Bantam Books
Udgivet: 4. marts 2011 (denne udgave) / oprindelig udgivet 6. august 1996
ISBN: 9780553573404
Sideantal: 837

Ingen kommentarer:

Send en kommentar