Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

søndag den 11. februar 2018

De 10 bedste bøger i 2017

Så har jeg endelig fået udvalgt og sammensat min liste over de 10 bedste bøger, som jeg læste i 2017. Og det var skam ikke en nem opgave. Jeg læste rigtig mange bøger i 2017, og en del af dem var øjeblikkelige favoritter, men det var alligevel svært at få dem kogt ned til en top 10 (godt nok er det en top 12 for at være helt korrekt, men jeg har valgt at slå to serier sammen, fordi jeg læste dem begge i 2017, og fordi jeg ikke rigtig kan vælge den ene frem for den anden). Derudover er der en forfatter, der har scoret hele tre pladser, og hun er bestemt også blevet en af mine ynglingsforfattere i løbet af de sidste par år.
Igen i år har jeg lavet en "rangorden", der går fra bedst til allerbedst. Og uden mere omsvøb lad os komme i gang.



#10: Jane Eyre af Charlotte Brontë. Jeg havde ikke forventet at holde så meget af Jane Eyre, som jeg endte med at gøre. Det var en bog jeg læste langsomt, og som jeg nød utrolig meget mens jeg læste den og ikke mindst bagefter. Den er utrolig stemningsfuld og fuld af flotte beskrivelser. (Min anmeldelse kan læses her).

#9: Kampen om Sommersværdet og Thors Hammer af Rick Riordan var nok en af de sjoveste serier jeg læste sidste år. Humoren var bare spot on for mig og jeg grinede højlydt igennem bøgerne, som jeg faktisk også læste på ganske kort tid. Jeg er meget spændt på tredje og sidste del, der udkommer på dansk her i foråret. (Mine anmeldelser af de første to bøger kan læses her og her).

#8: The Raven Boys af Maggie Stiefvater. Denne bog var ikke helt hvad jeg havde forventet, men jeg synes, at den er en ganske interessant start på en fantasyserie, og jeg er spændt på hvad der kommer til at ske. Det jeg husker bedst er sproget, som på en og samme tid både er stærk og sært skrøbeligt. Jeg læste den oprindeligt på engelsk, men jeg planlægger også at læse den danske oversættelse for at finde ud af hvordan oversættelsen er. Og jeg skal helt sikkert læse videre på et tidspunkt. (Anmeldelse kommer, når jeg har læst den danske oversættelse).

#7: Daughter of Smoke & Bone af Laini Taylor. Laini Taylor skriver simpelthen så utroligt flot. Jeg elsker hendes måde at fortælle historier på og skabe billeder på. Jeg er bestemt ikke færdig med hendes forfatterskab. (Anmeldelse følger).

#6: Nimona af Noelle Stevenson. Nimona var en bog, der både fik mig til at grine og græde. Og så knuste den mit hjerte en lille smule. Den var så fantasifuld og velfortalt og -tegnet, at jeg rent ud sagt fik slået benene væk under mig. (Anmeldelse kommer snarest).


#5: Rise af Mira Grant. Rise er en samling af noveller der alle foregår i Newsflesh universet, og den er virkelig en lille perle. Man kommer virkelig ud på en følelsesmæssig rejse, samtidig med at man får mere at vide om universet og dets tidslinje. Hvis man kun skulle læse en zombieserie, er denne serie og dens tilhørende novellesamling et virkelig godt bud. (Anmeldelse kan læses her).

#4: Illuminae og Gemina af Amie Kaufman & Jay Kristoff. The Illuminae Files er et virkelig spændende science fiction eventyr, hvor man både får en mystisk sygdom, aliens, en magtfuld og ondskabsfuld organisation der vil gøre alt for at slette deres spor. Midt i det hele befinder fire unge mennesker sig. De kæmper en utrættelig kamp mod organisationen, og jeg er mega spændt på hvordan det hele kommer til at ende (Anmeldelser kan læses her og her).

#3: Into the Drowning Deep af Mira Grant. Moderiske havfruer og en kvinde, der søger efter hævn over hendes forsvunde søster. What's not to like? Dette er en skøn blanding af science fiction og horror, og jeg kan næsten ikke vente på forsættelsen. (Anmeldelse på vej).

#2: Every Heart a Doorway af Seanan McGuire. Denne bog har en helt fantastisk worldbuilding og en meget interessant historie, som jeg blev helt opslugt af. Jeg har endnu ikke givet slip på historien selvom det er måneder siden jeg læste den. Det er en bog man lever i mens man læser den, og den tåler helt bestemt flere genlæsninger. (Anmeldelse på vej).

#1: A Court of Mist and Fury af Sarah J. Maas. Dette er uden den mindste tvivl den fedeste bog jeg læste i 2017, ja måske hele mit liv. Den er simpelthen så fantastisk, og den tog mig med storm. Jeg planlægger at læse den igen snart, og derefter skrive en anmeldelse for det var jeg slet ikke i stand til den første gang jeg læste den. Måske går det bedre anden gang :)

Hvad er den bedste bog du læste i 2017?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar