Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 10. oktober 2017

Klovn af Michael Kamp

"Jeg var 12 år gammel da klovnene dukkede op. Det begyndte i USA. Uhyggelige klovne vandrede rundt om natten og skræmte folk fra vid og sans. Snart spredte det sig og blev en hel epidemi. De nåede helt til Danmark. Endda her til Ullerup. Aviserne havde konstant nye 'sjove' historier, enten med klovne der skræmte folk, eller klovne der blev overfaldet af de skræmte. Langt de fleste var selvfølgelig bare udklædte spøgefugle der syntes det var sjovt at skræmme andre. Men ikke alle sammen. Ikke i Ullerup."


[Bogen er lånt på biblioteket]

Det hele startede med It (red: Det onde på dansk) for mig. Men det var faktisk ikke bogen, men derimod miniserien fra 1990, som jeg så noget af, da jeg var lidt for ung. Ikke det hele, men nogle virkelig skræmmende scener med Pennywise. Da jeg blev ældre læste jeg selvfølgelig bogen, først på dansk og sidenhen på engelsk. Det var en skræmmende god oplevelse ;) (pun intended).

Klovne er nogle tvetydige skabninger, især i horrorgenren. Her er de dog for det meste af den onde slags ligesom Pennywise. Og det gør sig også glædende for klovene i Klovn.
Klovnene der invaderer den lille by Ullerup og spreder skræk og rædsel blandt voksne er børn er klamme og groteske i udseende. Her mangler Kamp ikke opfindsomhed. Og da man ikke rigtig ved hvad de vil, bliver det ekstra creepy, når de lusker stille og roligt rundt i byens mørke gader og endda bryder ind i folks huse på en stille måde.

Stemningen er virkelig god i Klovn. Den er creepy, men desværre synes jeg ikke, at den bliver rigtig uhyggelig. Den bevæger sig lige på overfladen, men kommer ikke det spadestik dybere, der ville have gjort mig bange. Men nu er jeg jo heller ikke lige målgruppen, og jeg er sikker på at Klovn vil få nogle barnehjerter til at banke lidt hurtigere, og sikkert også få nogle til at gemme sig under dynen.

Klovn er en hurtiglæst lille sag, som fangede mig fra første side, og som jeg endte med at flyve igennem. Jeg var ikke særlig vild med hvordan Oscars særlige evne bliver brugt til at opklare motivet bag klovnene. Det føltes for let og jeg købte det ikke rigtig. Men når det nu er sagt, er Klovn en fin lille gyserroman, som passer perfekt til årstiden.


3/5 stjerner

Titel: Klovn
Forfatter: Michael Kamp
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2017
ISBN: 9788758827278
Sideantal: 172

Ingen kommentarer:

Send en kommentar