Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 5. oktober 2017

Jane Eyre af Charlotte Brontë

"Orphaned Jane emerges from a cold, hostile upbringing at Lowood Institution to take her place as governess at Thornfield, home of Mr Rochester. With her petulant but loving charge, Adele, and the housekeeper Mrs Fairfax as her sole company, Rochester remains a distant, mysterious and yet imposing presence. As time goes by, however, Jane’s life at Thornfield becomes increasingly unsettled, and strange and ever more frightening occurrences lead her towards a shocking revelation."



"I am no bird; and no net ensnares me; I am a free human being with a independent will, which I now exert to leave you." 

En af de bøger jeg længe har ønsket at læse er klassikeren Jane Eyre af Charlotte Brönte. Jeg ved ikke hvorfor, jeg ikke har fået den læst tidligere for den har stået på mine reoler et pænt stykke tid. Der er bare nogle bøger som jeg er nødt til at tage tilløb til for at få læst. Det har intet at gøre med deres kvalitet eller lignede, det er nok mere mine forventninger der spiller ind, samt andre bøger der har stjålet opmærksomheden.
Men en dag tog jeg mig endelig sammen, fandt den frem fra hylden og begyndte at læse. Jeg satte mit læsetempo gevaldigt ned for at læse denne bog, for den indeholdte en fortælling som jeg ville nyde langsomt. Og sikke en rejse jeg kom ud på sammen med Jane Eyre.

Jane Eyre er en forældreløs pige, der vokser op hos sin afdøde onkels kone. Hendes tante er en ondskabsfuld og uretfærdig dame, der interesserer sig for sit eget afkom, og hun har hån til over for Jane. Jane bliver da også sendt på en "skole", hvor de piger der bor der, heller ikke bliver særlig godt behandlet. Men Jane bukker ikke under for presset og bliver guvernante på Thornfield, hvor Mr. Rochester regerer. Og herefter går det stærkt, for der lurer farlige hemmeligheder på Thornfield.

Jeg faldt pladask for Jane. Hun er en utrolig sympatisk karakter og jeg kunne ikke gøre andet end at holde af hendes venlige natur og eftertænksomme sind. For Jane er ikke en gudesmuk kvinde af udseende, nej hun er mere almindelig at se på, som det også bliver påpeget et par gange i løbet af romanen. Det er hendes væremåde og sind man bliver indfanget af og draget imod. Og ej at forglemme hendes stærke vilje. Hun giver ikke op lige meget, hvor mange gange andre personer eller samfundet prøver på at undertvinge hende. Hun står imod og rejser sig op hver gang parat til at kæmpe videre med krum hals.

"Do you think, because I am poor, obscure, plain, and little, I am soulless and heartless? You think wrong! - I have as much soul as you - and full as much heart! And if God had gifted me with some beauty and much wealth, I should have made it as hard for you to leave me, as it is now for me to leave you." 

Jane Eyre starter ud som en dannelsesroman, hvor man følger Janes barndom, tidligere ungdom og hendes prøvelser med voksenlivet og den første forelskelse. Men undervejs skifter historien fokus og bliver meget mere gotisk i sit udtryk. Med mærkelige skikkelser der render rundt om natten på Thornfield, mørke hemmeligheder og knirkende gulvbrædder. Og så har vi nærmest en spøgelseshistorie. Og jeg elskede det. Det passede så godt sammen med Brontë smukke skrivestil. Den bliver så mystisk i sidste halvdel, for hvem eller hvad er det der gemmer sig på Thornfield? Man får selvfølgelig svaret til sidst, men undevejs følger man spændt med i udviklingen.

Jane Eyre var en roman jeg nød til fulde mens jeg læste den. Jeg nød at læse om Janes liv og opsnappe hendes visdomsord. Jeg nød at gå på opdagelse i Thornfields krinkelkroge og jeg blev da også mere og mere indtaget af Rochester som historien skred frem. Den udgave jeg læste var fra The Folio Society, og den var prydet med de smukkeste og mest stemningsfulde illustrationer, der understøttede historien perfekt.
Det bliver bestemt ikke sidste gang jeg læser Jane Eyre, og jeg kan kun anbefale alle andre at læse den.

"I had not intended to love him; the reader knows I had wrought hard to extirpate from my soul the germs of love there detected; and now, at the first renewed view of him, they spontaneously revived, green and strong! He made me love him without looking at me."


4/5 stjerner

Titel: Jane Eyre
Forfatter: Charlotte Brontë
Serie: -
Sprog: engelsk
Forlag: The Folio Society
Udgivet: 2014 (denne udgave) / oprindelig udgivet 16. oktober 1847
ISBN: -
Sideantal: 512

Ingen kommentarer:

Send en kommentar