Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

søndag den 10. september 2017

Gemina af Amie Kaufman og Jay Kristoff

"Moving to a space station at the edge of the galaxy was always going to be the death of Hanna’s social life. Nobody said it might actually get her killed."



Gemina er efterfølgeren til Illuminae og jeg må inddrømme at jeg var en kende nervøs, da jeg begyndte på Gemina, fordi jeg simpelthen elskede Illuminae, og derfor var mine forventninger til Gemina skruet gevaldigt i vejret. Men heldigvis blev alle mine bange anelser gjort godt og grundigt til skamme.

Hanna er datter af kaptajnen på Jump Station Heimdall. Så hun lever det søde liv med en retfærdig, kærlig og til tider streng far, veninder og kæresten Jackson. Nik lever også på stationen, men hans familie består af kriminelle og han har da også selv bidraget til en del kriminelle aktiviteter. Mens stationen gør klar til fest er the Hypatia med Kady Grant (hovedperson fra Illuminae) på vej med et fjendtlig rumskib lige i hælene. Jump Station Heimdall bliver selv angrebet af en gruppe højttrænet BeiTech soldater. Hanna og Nik bliver rodet ind i det hele og må kæmpe for deres liv. Men som om soldaterne ikke var nok er der også aliens på jagt efter føde i stationens gange.

“Patience and Silence had one beautiful daughter. And her name was Vengeance.” 

Gemina forsætter stort set hvor Illuminae slap, men med et nyt setting og nye hovedpersoner. Og jeg må indrømme at det var især skiftet med hovedpersonerne, der gjorde mig en smule bekymret. Men de var faktisk rigtig fine og troværdige. Og så var der bare en rigtig god kemi imellem dem, som jeg virkelig faldt for. De var simpelthen så skønne sammen. Og Niks kusine Ella er et frisk, sarkastisk pust af vind. Og det er Hanna såmænd også og tilmed meget hårdtslående. Jeg kunne virkelig godt lide det trekløver.

“And now, born from the ashes, she’s a warrior in bloodied black.” 

Og så er der handlingen, der var rigtig fed og veltænkt og som adskiller sig fra Illuminae, således at selvom det er samme verden med nogle af de samme personer, var Gemina alligevel sin helt egen. Der var også nogle rigtig fede plottwist undervejs, der gjorde at jeg sad på kanten af stolen en stor del af tiden. Kaufman og Kristoff er rigtige gode storytellers, der forstår at fange deres læseres opmærksomhed. Det eneste jeg gerne ville have haft mere af, var flere scener med de undslupne aliens. De var for lidt med efter min mening.

Gemina er måske endnu mere grafisk opbygget end dens forgænger. Der bliver virkelig leget med designet i denne her. Forfatteren Marie Lu (blandt andet Legend trilogien) her lavet illustrationerne til Hannas dagbog, og hun gør det virkelig godt. Derudover er der spejlede sort/hvide passager, hvor man følger Hanna og Niks prøvelser, som var virkelig nervepirrende at læse på grund af handlingen, som ikke skal afsløres her, men det var et hjerteskærende kapitel.

Denne serie er bare så gennemført, og jeg glæder mig så meget til Obsidio, der er sat til udgivelse i 2018. Der er alt for længe til!


5/5 stjerner

Titel: Gemina
Forfatter: Amie Kaufman og Jay Kristoff
Serie: The Illuminae Files #2
Originalsprog: engelsk
Forlag: Knopf Books for Young Readers
Udgivet: 18. oktober 2016
ISBN: 9780553499155
Sideantal: 659

Ingen kommentarer:

Send en kommentar