Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 30. september 2017

Finally Fall Book Tag


Jeg elsker at svare på tags, men det har været et stykke tid siden sidst, så hvad er bedre end at begynde igen ved at svare på et efterårstag.
Jeg så først dette tag hos PeruseProject, og det oprindelig tag er lavet af Tall Tales.
Så uden mere udenomssnak går vi i gang med spørgsmålene.

1. In fall, the air is crisp and clear: name a book with a vivid setting!
Jeg elsker bøger, hvor der er gjort noget ud af miljøbeskrivelserne. Hvor de er skrevet så levende at det føles som om man er der selv. Så jeg nævner i flæng og ikke i nogen bestemt rækkefølge: The Snow Child af Eowyn Ivey, An Ember in the Ashes af Sabaa Tahir. Neverwhere af Neil Gaiman, J. R. R. Tolkiens Middle Earth, Stephen Kings Maine, samt serierne A Court of Thorns and Roses af Sarah J. Maas og Anita Blake, Vampire Hunter af Laurell K. Hamilton. For nu at nævne et par stykker.

2. Nature is beautiful… but also dying: name a book that is beautifully written, but also deals with a heavy topic like loss or grief.
Den første bog jeg tænkte på var The Language of Dying af Sarah Pinborough. Det er en utrolig smuk skrevet bog om en voksen kvinde, der har mistet sin far, og nu tilbringer en tid i barndomshjemmet. Jeg læste den for nogle år tilbage og den var simpelthen så gribende. Jeg får helt lyst til at læse den igen, nu hvor det er ved at blive mørkere og koldere.
En anden bog jeg lige om lidt skal genlæse til min læseklub er Monster af Patrick Ness. Det er også et par år siden jeg læste den første gang, men jeg kan huske, at jeg var fældende en lille tåre hen mod slutningen. Også denne handler om tabet af en forældre, men er også smukt skrevet og meget hjertegribende.

3. Fall is back to school season: share a non-fiction book that taught you something new.
Efter jeg blev færdig med min kandidat for et par siden, har jeg ikke læst særlig mange fagbøger. Jeg har købt og lånt nogle om emner, der interesser mig såsom overnaturlige væsner, mytologi, fankultur og skrivelyst, men jeg vælger for det meste at læse skønlitterære værker i stedet for. Det før jeg fordi med jeg slapper af på en helt anden måde med skønlitterære værker end jeg gør med det meste faglitteratur, som stadig føles lidt som en lektie at læse. Men jeg har alligevel et par fagbøger, som jeg har kigget i, men ikke læst til fulde, som jeg håber, kan lære mig noget nyt. To er biblioteksbøger (som jeg snart skal se at få læst), mens den sidste købte jeg mens jeg læste, men fik den aldrig læst. De handler om vampyrer og monstre, så det er jo perfekt til noget oktober læsning.

4. In order to keep warm, it’s good to spend some time with the people we love: name a fictional family/household/friend-group that you’d like to be a part of.
Jeg vil virkelig gerne være en del af The Inner Circle fra A Court of Mist and Fury. De virker simpelthen til at være en helt fantastisk flok, der har et godt sammenhold opbygget omkring stærke venskaber.

5. The colourful leaves are piling up on the ground: show us a pile of fall-colored spines!

6. Fall is the perfect time for some storytelling by the fireside: share a book wherein somebody is telling a story.
Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre bøger end Harry Potter and the Deathly Hallows, hvor Hermione læser op fra The Tales of Beedle the Bard og dermed fortæller historien om de tre brødre til Harry, som ikke kender den i forvejen. Men jeg ved at jeg har læst mange andre bøger, hvori en karakter fortæller en historie...

7. The nights are getting darker: share a dark, creepy read.
Jeg kunne sagtnes vise flere stakke bøger som på den ene eller anden måde har skræmt mig, og jeg planlægger også at gøre noget ved det i oktober. Men hvis det kun skal være en bog, der gav mig galoperende paranoia, så er det Deadline af Mira Grant. Den har nogle meget intense og klaustrofobiske scener, der fik min hjerterytme til at stige.

8. The days are getting colder: name a short, heartwarming read that could warm up somebody’s cold and rainy day.
Neil Gaimans kortere bøger, som Odd and the Frost Giants og Fortunately, the Milk (især den sidste) for altid mig i godt humør. Matilda af Roald Dahl er også et godt bud, samt en del af Dennis Jürgensens bøger og ikke mindst Hobbitten af Tolkien.

9. Fall (luckily, it’s my favourite season) returns every year: name an old favourite that you’d like to return to soon.
Harry Potter and the Philosopher's Stone er en af de bøger jeg gerne snart vil genlæse. Jeg har læst den rigtig mange gange, men denne gang vil jeg gerne læse den illustrerede udgave, som jeg har haft stående et stykke tid (sikkert siden den udkom) men som jeg endnu ikke har fået læst. Jeg har dog smugkigget i den og illustrationerne er helt fantastisk. Og jeg kan mærke, jeg gerne vil tilbage til Hogwarts. Det kan måske skyldes at vi har Harry Potter tema her i oktober og at jeg skal til Harry Potter festivalen i Odense for første gang nogensinde. Jeg glæder mig så meget. Og så vil det jo være fint at varme op med bogen, der startede det hele.

10. Fall is the perfect time for cozy reading nights: share your favourite cozy reading “accessories”!
Et eller meget gerne flere tæpper står højt på min liste. Jeg synes det er så hyggeligt at være indhyllet i tæpper eller en dyne når jeg læser, og så er man jo også dejlig varm i denne her kolde sæson.
Dertil er jeg også ret vild med hyggesokker til at holde mine tæer varme. Især mine rævesokker som jeg fik til min fødselsdag af mine kolleger er jeg glade for, fordi de er så søde.
Jeg ynder også at brænde nogle stearinlys af, når det skal være ekstra hyggelig eller tænde mine fairylights, der hænger øverst på mine bogreoler, men det er nu mest når jeg husker det.
Ellers skal jeg helst have noget dejligt koldt vand og så selvfølgelig en bog, og så er jeg klar til at læse den halve nat.

11. Spread the autumn appreciation and tag some people!
Jeg tagger LitteraturLystBookish Love Affair og Boghjørnet til at lege med, hvis de har lyst. Og alle andre er selvfølgelig også velkommen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar