Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 10. august 2017

Symbiont af Mira Grant

"The SymboGen designed tapeworms were created to relieve humanity of disease and sickness. But the implants in the majority of the world's population began attacking their hosts, turning them into a ravenous horde.
Now those who do not appear to be afflicted are being gathered for quarantine as panic spreads, but Sal and her companions must discover how the tapeworms are taking over their hosts, what their eventual goal is, and how they can be stopped."



Symbiont er forsættelsen til Parasite og dermed anden del af Parasitology trilogien. Jeg har læst et sted at det egentligt var meningen at Parasitology skulle være en duologi og ikke en trilogi. Om det passer skal jeg ikke kunne sige, men hvis det gør, så giver det mening. For en pæn del af Symbiont føles som fyld, hvis eneste grund er at kunne udfylde siderne, så der er nok til en hel bog. Der var en del gentagelser, som begyndte at gå mig på under læsningen.

Symbiont starter omtrent hvor Parasite endte. Parasitterne arbejder hårdt på at overtage deres menneskelige værter. Det går desværre ikke alt for godt, hverken for parasitterne eller de mennesker der forsøger at stoppe dem. Vi følger stadig Sal og hendes kæreste Nathan, som både forsøger at overleve og finde svar på deres mange spørgsmål.

Jeg har stadig lidt blandende følelser overfor Sal. Hun udviklede sig ikke så meget i denne bog, som jeg havde håbet på. Hun "piver" stadig lidt for meget efter min smag, og så skifter hun mening om nærmest alt og alle, hver gang vi kommer til et nyt kapitel. Der er på et tidspunkt hun bliver pint/tortureret af én hun tidligere har haft tillid til, men hun bliver aldrig rigtig vred over hans behandling af hende eller kæmper rigtig imod. Hun virker også meget tit en smule ubehjælpsom. Det er sjældent hun redder sig selv, men venter i stedet på at andre redder hende i stedet for.

Men når det nu er sagt, synes jeg stadig Symbiont har noget at byde på. Selv med et par gentagelser kommer vi videre i historien, og der er også nogle rigtig gode og grumme scener i bogen. Jeg er stadig meget glad for Grants skrivestil, og hun forstår at skrive spændende og medrivende historier, der blander thriller, horror og science fiction i en skøn forening. Det er Newsflesh serien et klart bevis på. Måske havde jeg bare lidt for høje forventninger til Symbiont.

Jeg startede med at give denne bog 3,5 stjerner på Goodreads, men nu har jeg haft tid til at tænke over det, og jeg ender på 3 stjerner i stedet for. Det er ikke en dårlig bedømmelse og Symbiont er heller ikke en dårlig bog, men jeg havde bare forventet mig noget mere af Grant. Når det er sagt skal jeg bestemt læse sidste del af trilogien, Chimera, meget snart.



3/5 stjerner

Titel: Symbiont
Forfatter: Mira Grant
Serie: Parasitology #2
Sprog: amerikansk
Forlag: Orbit
Udgivet: 13. oktober 2015 (denne udgave) / oprindelig udgivet 25. november 2014
ISBN: 9780316219013
Sideantal: 544

Ingen kommentarer:

Send en kommentar