Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 15. juli 2017

Romeo and Juliet af William Shakespeare

“My only love sprung from my only hate!
Too early seen unknown, and known too late!
Prodigious birth of love it is to me,
That I must love a loathed enemy."

[Bogen er min egen]

Så fik jeg endelig læst Romeo and Juliet! Det har længe været et værk, hvor jeg har sagt til mig selv at den burde jeg få læst. Fordi den er så kendt, fordi den er en klassiker, fordi den er kærlighedshistorien over dem alle? Der er mange begrundelser og mine har da også skiftet hen over tid. Grunden til at jeg lige fik læst den nu er at Juliet og dermed Romeo and Juliet er på min Well-Read Women udfordring. Og jeg er glad for at jeg kan krydse den af min læseliste nu.

Romeo and Juliet er et skuespil, der foregår i Verona, Italien. De to familier Montague og Capulet er dødsfjender, og når de to familier eller deres tjenere mødes kommer det ofte til mundtlige fornærmelser eller ligefrem håndgemæng imellem dem. Romeo og Juliet kommer fra hver deres familie og er opdraget til at være dødsfjender, men de mødes til en fest og forelsker sig selvfølgelig og derfra accelerere det hele. Og der er jo en grund til at det er en tragisk fortælling.

En ting der overraskede mig en smule under læsningen var Juliets alder. Hun er nemlig kun 13-14 år. Selvfølgelig er den skrevet i en helt anden tid end i dag og dengang så man sikkert anderledes på alder end man gør i dag. Men når nu det er sagt opdagede jeg det kun fordi det bliver nævnt i teksten, ellers ville jeg slet ikke have bidt mærke i alderen, fordi de mærkes ikke som purunge mennesker. Selvom det er et skuespil, hvor man ikke altid får de helt dybdeborende beskrivelser af karakterne blev Juliet og Romeo velformede karakterer i mit hoved. Og jeg levende mig ind i både deres store kærlighed og deres ligeså store smerte.
“Don't waste your love on somebody, who doesn't value it.” 
Når man har med Shakespeare at gøre kan man jo ikke komme uden om hverken sproget og skrivestilen. Jeg læser ikke så ofte skuespil, så jeg skulle lige ind i genren igen, da jeg begyndte på Romeo and Juliet. Og det er et smukt sprog som Shakespeare havde. Jeg søgte på Goodreads efter citater fra Romeo and Juliet og det væltede frem med smukke og fortryllende citater. Men Shakespeare kan også være svær at læse, og derfor skal jeg da helt sikkert også læse mere af ham, og hvis det er muligt se skuespillene opført intet på scenen eller fjernsynet..

Det betyder også at jeg bestemt ikke færdig med Romeo and Juliet endnu. Jeg skal helt klart læse skuespillet igen, for jeg er sikker på at der gemmer sig endnu mere under overfladen end hvad jeg opdagede ved første gennemlæsning. Derudover elsker jeg også filmen Romeo + Juliet, så den vil jeg også meget snart gense.
“For never was a story of more woe than this of Juliet and her Romeo.”

3,5/5 stjerner

Titel: Romeo and Juliet / Originaltitel: An Excellent conceited Tragedie of Romeo and Juliet
Forfatter: William Shakespeare
Serie: -
Originalsprog: engelsk
Forlag: Sterling
Udgivet: 27. december 2013 (denne udgave) / oprindelig udgivet 1595
ISBN: 9781435149359
Sideantal:106

Ingen kommentarer:

Send en kommentar