Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 25. juli 2017

Erik Menneskesøn af Lars-Henrik Olsen

"Gudinden Idun og hendes livsæbler er blevet bortført af jætterne, og guderne er bed at miste deres styrke. Erik bliver fra jorden hentet op til gudernes verden. Sammen med Tors datter Trud må og skal han finde Idun ... og forhindre Ragnarok."


 [Bogen er min egen]

Jeg har altid haft et ganske særlig forhold til Erik Menneskesøn. Vi fik den læst op i min fritidsordning, da jeg var barn, og jeg var fanget fra første side. Det var også en af de første rigtige bøger, som jeg fik i gave, da jeg var 10 år. Og det første forfatterarrangement jeg var til var på min skole og med Lars-Henrik Olsen, som også var så venlig at signere mit eksemplar af Erik Menneskesøn. Man kan godt sige at jeg var lidt starstruck for på det tidspunkt læste jeg det meste af hvad Lars-Henrik Olsen havde skrevet. Og jeg er stadig helt vild med bøgerne om Erik Menneskesøn og har læst de første 3 mange gange.

Erik bliver en tordenfyldt aften hentet af tordenguden Tor til Asgård, asernes hjem. Aserne er blevet gamle og affældige og er derfor udsat for angreb fra jætternes side. Erik er blevet udvalgt til at finde og skaffe Idun med livsæblerne tilbage til aserne, så de igen kan nyde ungdommens sødme og styrke. Erik drager derfor ud på en farefyldt færd med gudedatteren Trud for at hjælpe aserne. De kommer vidt omkring både i Asgård, underverdenen og Jotunheim, hvor de møder kendte skikkelser fra myternes verden.
"Nu var han [Erik] midt i Asgård, midt i de gamle guders verden! Lyset var det stærkeste. Det var klart, gyldent og strålende, - himmelsk, som Erik sikkert ville have udtrykt det. Det fremhævede farverne, gjorde dem stærkere og smukkere, Luften var ren og tyk af varme og dufte, næsten berusende. Landskabet bølgede i dale, bakker, små bjerge og brede sletter. Der var veje og vandløb, der slyngede sig af sted, søer med krystalklart, blåt vand, skyer på himlen, der drev af sted som hvide uldtotter mellem solstrålerne. Erik sukkede. Det var næsten for meget."
Erik Menneskesøn var med til at starte min livslange fascination af nordisk mytologi. Efter at have læst Erik Menneskesøn slugte jeg flere faglitterære bøger om emnet, og jeg er altid på jagt efter nogle flere om emnet. De sidste par år er der også kommet flere skønlitterære bøger der har nordisk mytologi på en eller anden måde. Nogle af dem har jeg læst, mens andre igen står ulæste på mine reoler. Nordisk mytologi er et emne jeg aldrig bliver træt af.

Erik Menneskesøn giver et rigtig godt indblik i mange gode myter om de nordiske guder. De er fortalt i et let, levende sprog og oftest af de folk, der selv har spillet en rolle i fortællingen eller som kender dem der har. Bogen emmer af varme og humor, også selvom den nogle steder er en smule uhyggelig. Første gang fik jeg læst Erik Menneskesøn op og det egner den sig fortrinlig til, så det kan jeg bestem anbefale. Bogen er illustreret af Erik Hjorth Nielsen, og han gør det virkelig godt. Illustrationer er kraftfulde og stemningsfulde og passer virkelig godt til de nordiske myter.

Når jeg genlæser Erik Menneskesøn er det altid med et nostalgisk skær, fordi den har været ved mig så længe og har betydet en pæn del for min udvikling som læser. Og det er jeg kun glad og taknemmelig for, for ellers er det ikke sikkert at jeg havde opdaget nogle af de bøger jeg sidenhen har læst med stor fornøjelse.



4/5 stjerner

Titel: Erik Menneskesøn
Forfatter: Lars-Henrik Olsen
Serie: Erik Menneskesøn #1
Originalsprog: dansk
Forlag: Høst & Søn
Udgivet: 1987 (denne udgave) / oprindelig udgivet: 1986
ISBN: 8714187884
Sideantal: 308

Ingen kommentarer:

Send en kommentar