Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 3. juni 2017

Kvinder og kujoner af Mathilde Anhøj

"Kvinder og kujoner er Mathilde Anhøjs personlige beretning om de fiktive kvinder, hun har set op til gennem sin opvækst, og om de konsekvenser, det har haft for hende. Det er fortællingen om alt det, hun har lært af Snehvide, Askepot, Carrie Bradshaw, Samantha Jones, Hannah Horvath og Meredith Grey - på godt og ondt."


Første gang jeg stødte på Mathilde Anhøjs Kvinder og kunjoner var igennem en kollega. Hun havde lige læst den og anbefalede at jeg gjorde det samme. Hun havde fortalt at den handlede om Disney-prinsesser og Sex and the City, og da jeg er rimelig stor Disney fan og også kan lide SATC, blev jeg da nødt til at tjekke den ud. Og det blev til en ganske interessant læseoplevelse, hvor jeg blev både bekræftet og forarget.

Kvinder og kujoner er Anhøjs meget personlig beretning af hendes møder med nogle af de mest betydningsfulde amerikanske TV-serier, Sex and the City, Girls, Grey's Anatomy. Og så selvfølgelig barndommens Disney-film med tilhørende Disney-prinsesser. Hun starter med Disney-prinsesserne, forsætter til SATC, dernæst kommer Girls og Grey's Anatomy under behandling, hvorefter Anhøj slutter af hvor hun startede, nemlig hos Disney-prinsesserne og de tilhørende onde dronninger eller hekse. Undervejs analyserer hun på hvad hun har lært af de pågældende kvinder og hvordan de har haft indflydelse på hendes liv. Det er ganske spændende læsning, og jeg kunne da også nikke godkendende eller se logikken i størstedelen af pointerne. Jeg har desværre hverken set Girls eller Grey's Anatomy (det kan være at jeg gør det på et tidspunkt), men jeg følte heller ikke at jeg savnede eller manglede noget for Anhøj redegjorde for sine analyser og pointer meget godt uden at man sad tilbage med et stort spørgsmål, fordi man endnu ikke har set nogle af de populære serier.
"Der er de karakterer, som har gjort mig mere modig - karakterer som har inspireret mig til at gøre oprør mod min tyranniske forfængelighed, og som har vist mig, hvor meget frihed der er at vinde, hvis man kan overvinde sin frygt for, hvad andre (og særligt mænd) tænker. Så er der de andre - kujonerne. Dem, der har bekræftet mig i, at en kvinde skal passe på, at hun ikke fremstår for ivrig eller for frembrusende - særligt i mødet med mænd. Udfordringen består i at vælge den rigtige kvindetype at se op til."
Anhøj kommer ind på mange forskellige interessante emner heriblandt kønsroller, kropsidealer, venskaber, tab, sorg, kærlighed, slut-shaming eller bare shaming generelt. Så der er nok at dykke ned i.
Anhøj tager udgangspunkt i sig selv og hendes eget liv og oplevelser, og det gør det som sagt en meget personlig læseoplevelse, men til tider bliver det lidt for meget navlepilleri efter min mening. Men på den anden side passer det meget godt til den meget personligs fortællerstil. Det er et spørgsmål om smag og behag. Men sproget er meget letlæst og flydende, og det gør at man kan læse den på ganske få timer.

Anhøj beskæftiger sig især to forskellige kvindetyper, og det kan måske blive lidt firkantet i min optik, især hvis man føler man befinder sig midt imellem de to typer eller hvis man skifter imellem de to alt efter situation. Men det hele bliver jo sat lidt på spidsen for at kunne opnå større gennemslagskraft.
Jeg fandt det er også lidt provokerende at vi stadig hænger fast de samme kønsroller eller syn på vores køn. Mænd må gerne være seksuelle væsner og vise det, mens kvinder skal gemme deres seksualitet væk ellers risikerer de at blive slut-shamet af både mænd og andre kvinder. Det er meget trist, når nu vi skriver 2017, men jeg er bange for at vi stadig har en pæn kamp foran os. Og derfor er det også vigtig at det bliver italesat ligesom det sker i denne bog.

Kvinder og kujoner er en meget personlig beretning, men også meget interessant at læse. Stilen gør at det nok ikke er alle der vil tage den ned fra hylden og læse den, men den giver stof til eftertanke og kommer ind på nogle interessante emner, som vi alle burde beskæftige os mindst én gang i løbet af vores liv og gerne mere. Det var især det sidste kapitel om hekse og prinsesser (fra Disney universet) jeg fandt virkelig spændende, og som jeg gerne have set udfoldet meget mere. Men alt i alt er Kvinder og kujoner meget interessant læsning.


3/5 stjerner

Titel: Kvinder og kujoner
Forfatter: Mathilde Anhøj
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Tiderne Skifter
Udgivet: 2016
ISBN: 9788779737891
Sideantal: 221

Ingen kommentarer:

Send en kommentar