Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 20. maj 2017

Habibi af Craig Thompson

"Fra den guddommelig pen faldt den første dråbe blæk. Og fra en dråbe en flod. Da tørken ødelagde mine forældres jord, giftede de mig bort."

Habibi er fortællingen om den unge pige Dodola, der bliver bortgiftet som en meget ung pige. Hendes mand bliver dræbt og hun bliver solgt som slave. Her møder hun den yngre dreng Zam, og sammen forsøger de at overleve i en yderst brutal verden.

Jeg har tidligere læst Blankets af samme forfatter, og som handlede om forfatterens opvækst, ungdom og brud med hans tro. Jeg længe haft et øje på Habibi på mit bibliotek og overvejet om jeg skulle læse den. Endelige fik jeg taget mig sammen og lånt den med hjem og jeg har ikke fortrudt det et sekund.
I Habibi har forfatteren blandt andet fundet inspiration i fortællinger fra Koranen som han for det meste lader Dodola fortæller. Men Habibi fortæller også historien om de to unge mennesker Dodola og Zam, om deres liv sammen, de svære valg de må foretage for at kunne overleve, deres adskillelse og deres genforening.

Jeg læste denne grahic novel en søndag under TomeTopple Readathon, og det egnede den sig rigtig godt til. Den er med sine 672 sider en af de længere graphic novel, og jeg havde brug for at læse den i et komprimeret tidsrum, så jeg ikke hele tiden blev rykket ud af fortællerytmen. For Habibi har en fortællerrytme, der kræver at man læser den intenst og koncentreret.

Jeg synes Habibi var meget interessant læsning, men den er godt nok også meget grum til tider. Der var meget seksuelt betinget vold og kvindeundertrykkelse og det var uhyggelige ting vores hovedpersoner blev udsat for og ikke mindst gjorde mod dem selv for at overleve.
Dodola er intelligent og kan både læse og skrive, men det kan hun ikke rigtig bruge til noget (andet end til at fortælle historie), for mænd ser kun hendes krop og skønhed som et værktøj til at opfylde deres behov og lyster. Mens jeg læste havde jeg gerne set Dodola klare sige uden at hun var nødsaget til at sælge sig selv, men der gik langt imellem de episoder, hvor hun kunne bruge sine evner.
Også Zam bliver også underlagt et seksuelt aspekt, da han er voldsomt tiltrukket af Dodola, som er en form for surrogat mor for ham. Så selvfølgelig bliver han forvirret over sine følelser og forsøger at undertrykke dem og det ender med nogle katastrofale valg.

Habibi kan til tider være hård at læse for der bliver ikke lagt fingre imellem. Men den er også fuld af fortælleglæde og kærlighed både til sproget og historierne, men også mellem Dodola og Zam der skal gå så frygtelig meget igennem at man ikke tror at det kan blive værre.
Samtidig synes jeg også at tegnestilen er meget interessant og fint understøtter fortællingen, og der er mange detaljer man kan fortabe sig i under læsningen.


Habibi en interessant læseoplevelse og jeg kan helt klart anbefale den. Jeg er i hvert fald glad for at jeg endelig fik den læst.


3,5/5 stjerner

Habibi af Craig Thompson / Originaltitel: Habibi
Originalsprog: amerikansk / læst på dansk
Forlag: Forlaget Fahrenheit
Udgivet: 2014 (denne udgave) / oprindelig udgivet i 2011
ISBN: 9788792320469
672 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar