Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 4. april 2017

Illuminae af Amie Kaufman & Jay Kristoff


"This morning, Kady thought breaking up with Ezra was the hardest thing she’d have to do. This afternoon, her planet was invaded.
The year is 2575, and two rival megacorporations are at war over a planet that’s little more than an ice-covered speck at the edge of the universe. Too bad nobody thought to warn the people living on it. With enemy fire raining down on them, Kady and Ezra—who are barely even talking to each other—are forced to fight their way onto an evacuating fleet, with an enemy warship in hot pursuit.
But their problems are just getting started. A deadly plague has broken out and is mutating, with terrifying results; the fleet's AI, which should be protecting them, may actually be their enemy; and nobody in charge will say what’s really going on. As Kady hacks into a tangled web of data to find the truth, it's clear only one person can help her bring it all to light: the ex-boyfriend she swore she'd never speak to again."



Første gang jeg blev opmærksom på at Illuminae eksisterede var via Catriona/LittleBookOwl. Hun solgte den virkelig godt og jeg besluttede derfor at købe den. Men jeg fik ikke den læst i første omgang. Men så kom 2017 og den danske oversættelse blev udgivet, og jeg så den alle vegne (eller sådan føltes det). Og så tog jeg tyren i hornene og begyndte at læse. Og jeg kunne have slået mig selv for ikke at have begyndt noget før. For Illuminae slog virkelige benene væk under mig. Jeg var fuldstændig opslugt, da jeg læste den.

Kady og Erza er vores hovedpersoner. De har lige slået op, da deres planet bliver angrebet, og de må flygte ud i rummet. Fjenden forfølger dem, men det er ikke den eneste udfordring. En mystisk virus breder sig, som gør alle til sindsyge mordere. Og det system der skulle beskytte dem, AI, opfører sig ikke helt som det skulle. Kady mindede mig meget om Georgia fra Newsflesh serien. De er begge opsatte på at finde sandheden og intet andet end sandheden, og de vil gå utrolig langt for at opnå deres mål.
Kommunikationen og samspillet mellem Kady og Ezra er også troværdig og medrivende. Men jeg vil sige at der også er en anden der stjal min hjerte/sympati, nemlig AIDAN. En meget interessant karakter som jeg håber at få mere at vide om i de efterfølgende bøger.

"Am I not merciful?"

Illuminae indeholder den overordnet historie med den mystiske virus, flugten fra fjenden, forholdet mellem Kady og Erza og AIDAN. Og det er utroligt nervepirrende og spændende. Jeg elsker sådanne historie. Men hvad der gør Illuminae til noget særligt er også den måde den er udformet på. For den er bestemt ikke en "almindelig" roman. Historien i Illuminae er stykket sammen af hackede filer, så forskellige som udsnit af dagbøger, tekniske rapporter, interviews, mails, chat, aflytninger, udskrifter fra overvågningskameraer, detaljerede billeder af fartøjer og meget, meget mere. Det er meget interessant når forfattere leger og eksperimenterer med formen. Og det virker utrolig godt i Illuminae.

"She is catalyst. She is chaos. I can see why he loves her."

Det er en bog, der gjorde mig utrolig nysgerrig, mens jeg læste den. Den fik mig til at ønske mere. Og jeg havde lyst til at genlæse den i det samme øjeblik som jeg vendte den sidste side.

Illuminae er helt igennem fantastisk og hvis du ikke har læst den endnu, hvad venter du så på?! Kom i gang med det samme! Og så vil jeg gå i gang med Gemina.


5/5 stjerner

Illuminae (The Illuminae Files #1) af Amie Kaufman & Jay Kristoff
Forlag: Knopf Books for Young Readers
Udgivet: 20 oktober 2015
ISBN:9780553499117
599 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar