Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 19. januar 2017

Kemikeren af Stephenie Meyer

"Engang arbejdede hun for den amerikanske regering, men det er der kun meget få, der ved. Hun er ekspert inden for sit område på et tophemmeligt agentur, men da man pludselig ser hende som en belastning, går jagten ind på hende.
Nu er hun konstant på flugt, og hendes eneste redning er at tage det job, hendes tidligere chef tilbyder hende. Det sidste job.
Men opgaven er langt fra enkel, og den bliver kun sværere, da hun falder for en mand, der forringer hendes chancer for at overleve.
Nu må hun bruge sit unikke talent på måder, hun aldrig havde drømt om."

Kemikeren handler om en ung kvinde, der er på flugt. Det har hun været i nogle år efterhånden. Hun skifter identitet løbende, og bliver ikke det samme sted alt for længe ad gangen. Og hvert sted hun overnatter sætter hun fælder op. Grumme fælder. I sit tidligere liv var hun en anerkendt forsker og forhørsleder. Hun kan bringe smerte til folk uden at det efterlod tydelige mærker, og hun var meget god til sit job. Desværre har hun og en kollega opdaget noget de ikke skulle, og nu forsøger nogle at slå henden ihjel. Hun har holdt sig skjult, men da hun får mulighed for at redde en hel masse menneskers liv samt sit eget tager hun imod tilbuddet og det bringer hende lige i armene på Daniel.

Kemikeren var ganske spændende læsning, men det var ikke den page-tuner eller thriller som jeg have håbet på. Den blev først virkelig spændende i løbet af de sidste 150 sider, hvor jeg for alvor følte at pulsen steg. Der var nogle meget spændende scener og kapitler, men det blev aldrig helt nervepirrende for mig. Og jeg havde håbet på nervepirrende, da jeg begyndte at læse den.
Sproget er letlæst og flydende for det meste, men nogle steder fandt jeg dialogen en smule klodset og forceret. Der var også nogle gentagelser inden for to sætninger eller deromkring af et bestemt ord, jeg fandt forstyrrende under min læsning.

Jeg synes at kærligheden mellem Alex og Daniel var lidt for instaloveagtig for min smag. Deres forhold gik alt for hurtigt. Daniel virkede som et middel der skulle få Alex til at tænke over det liv hun havde levet indtil videre, og stille det op imod det liv hun kunne have med ham, hvor hun ikke blev nødt til at flygte hele tiden. Jeg ville gerne have set at deres forhold var lidt længere tid under udvikling. Men udover dette kunne jeg rigtig godt lide de forskellige karakterer og ej at forglemme alle de herlige hunde, der spillede en vigtig birolle. Jeg fandt Alex og hendes viden om gifte meget interessant, og jeg ville sådan set gerne have endnu mere om gifte og deres virkning. Kevin, Daniels bror, var også en herlig forskruet fyr, nogle lidt for kæk fyr agtig for min smag, men bestemt en interessant karakter. Daniel manglede realitetsans på mange ting, han forstod ikke helt den fare han befandt sig i, og det havde jeg nogle gange lyst til at råbe til ham.

Alt i alt er Kemikeren underholdende læsning med nogle interssante karakterer. Jeg havde nok bare forventet lidt mere thriller og spænding og nerver der sad uden på tøjet hele tiden. Det fik jeg til sidst, men det var bare ikke helt nok.

3,5/5 stjerner

Kemikeren af Stephenie Meyer / Originaltitel: The Chemist
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Udgivet: 2016
ISBN: 9788711566718
594 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar