Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 24. januar 2017

Beauty af Sarah Pinborough

"Once upon a time...
In a kingdom far, far away, a handsome prince sets out to find a lost castle. only to discover a city slumbering under a terrible curse, and a beautiful princess who can only be woken be a true love's kiss."


Beauty er den tredje og sidste bog i Sarah Pinboroughs serie Tales from the Kingdoms. De to første er Poison og Charm. Bøgerne kan som udgangspunkt læses selvstændigt, men der er flere personer der går igen i de tre bøger, og jeg vil mene at man vil få mest ud at læse serien i rækkefølge, så det vil jeg helt klart anbefale at man gør.

Beauty kan nærmest betegnes som en forhistorie til Posion og Charm fordi den fortæller historien om prinsen og jægeren fælles fortid, der bliver hintet til i begge bøger. Prinsen bliver af kongen opfordret til at rejse ud på eventyr for at både få reddet hornene af sig og få at blive en rigtig mand og prins som man jo først bliver når man har været på eventyr, hvor man skal redde prinsessen fra den onde drage. Jægeren bliver "hyret" til at passe på prinsen, så han ikke bliver udsat for alt for meget fare. Og de finder selvfølgelig en skøn prinsesse, som har brug for at blive reddet. Hun bliver holdt fanget i dyb søvn bag en ugennemtrængelig tornehæk. Det lykkes dem at vække prinsessen og resten af kongeriget, og så skulle man tro at de ville leve lykkeligt til deres dages ende, ikke? Men Beauty er ikke et sådan eventyr.

Jeg holder utroligt meget af Pinboroughs genfortællinger af klassiske eventyr, og jeg ville ønske at hun ville skrive flere end de tre i serien Tales from the Kingdoms. De er sensuelle, provokerende og fyldt af små overraskelser og plottwist.

Pinborough skriver ikke kun om et eventyr af gangen, nej hun låner fra og blander flere forskellige eventyr, og sætter dem sammen i et eventyr der er helt sit eget. I Beauty bliver eventyr som Tornerose, Skønheden og Udyret, Den Lille Rødhætte, Rumleskaft og Rapunzel blandet sammen i et herligt magisk miks.
Og så ender Pinboroughs eventyr ikke nødvendigvis godt for alle. I Beauty er det bestemt ikke alle der lever lykkeligt til deres dages ende. Og det gør eventyret mere grumt og fortryllende efter min mening.

Jeg er også faldet for Pinboroughs skrivestil. Den er let og dragende på samme tid. Den er skrøbelig og hård på en gang. Nøjagtig som de eventyrfigurer, hvis fortællinger hun spinder sammen i et net.

Jeg vil til en hver tid anbefale Poison, Charm og Beauty. Det er ikke alle, der vil elske dem eller overhovedet bryde sig om dem, men jeg blev forført af dem og den magi de indeholder.


5/5 stjerner

Beauty (Tales from the Kingdoms #3) af Sarah Pinborough
Forlag: Titan Books
Udgivet: 26. maj 2015 (denne udgave) / tidligere udgivet i 2013
ISBN: 9781783291144
208 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar