Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 9. august 2016

Uskyldigt blod af Kristen Painter

"Chrysabelle er comarré, en særlig menneskerace hvis blod bliver solgt til skyhøje priser til de adelige vampyrer.
Da hendes herre findes myrdet, bliver hun straks hovedmistænkt og må søge tilflugt i menneskenes verden. Her møder hun Mal, en udstødt og halvt vanvittig vampyr, forbandet til at blive hjemsøgt af sine ofre. Chrysabelle og Mal tvinges ind i en kamp mod en magtsyg vampyr som ønsker at sammensmelte menneskene og de overnatureliges verden.
Taber de ... taber menneskeheden ..."


Romanen foregår i en verden der er befolket af vampyrer, wysperer, varcolaier, spøgelser, comarrér og meget andet. Men disse væsner lever i skyggerne og mørket, og menneskene ved intet om deres eksistens. Chrysabelle er en comarré, en art blodkonkubine der tjener en adelig vampyr, men hun vil gerne være fri for denne ære. Og det bliver hun også, bare ikke lige på den måde hun havde håbet på...


Jeg gik til denne bog med en knude af spænding i maven. Jeg vidste ikke så meget om bogen andet end at den omhandler vampyrer. Jeg havde lidt frygtet at selve historien ville blive overdøvet af en eller anden kærlighedshistorie, gerne med flere involveret, men det synes jeg heldigvis ikke at den blev. Der er en kemi mellem Chrysabelle og Mel der blev bygget op i løbet af historien, og som har grobund for at udvikle sig i de næste bøger i serien. Og der er også nogle andre kærlighedsaffærer der kommer frem i lyset, men de overskyggede efter min mening ikke aldrig historien. Romanen overraskede mig virkelig på en positiv måde.

Nu er det ingen hemmelighed at jeg elsker vampyrer i litteraturen (bemærk blot det meget sigende bogmærke, der har sneget sig med på billederne). Og derfor har jeg også læst utrolig mange bøger med vampyrer i. Nogle har været fantastiske, andre gode og nogle har været ganske forfærdelige. Jeg synes at Kristen Painter tilfører noget nyt med hele comarré konceptet. Jeg har læst andre bøger, hvor nogle af hovedpersoners blod er særligt tillokkende for vampyrerne, så helt ny er ideen ikke. Men konkubine delen, hvor denne særlige menneskerace bliver oplært til at lyde deres herres mindste bud, synes jeg er ganske interessant, og jeg håber at man får mere at vide om dette i de næste bøger.

Jeg håber at de efterfølgende bøger udbygger og tilføjer mere til verdenen og dens beboer, for jeg vil virkelig gerne vide mere om det hele. Dialogen var desværre ikke altid lige god. Der var nogle tidspunkter, hvor den bare ikke fungerede for mig, og den virkede lidt stiv og unaturlig i det. Det var også et sted, hvor jeg synes at historiens plot stod lidt i stampe, og at der var en del gentagelser, men det varede heldigvis ganske få kapitler og så var plottet og handlingen på rette spor igen.

Selvom Uskyldigt blod har enkle fejl og mangler, er den stadig en spændende bog, hvor karakterne blev mere og mere spændende. Og hvor var det da bare rart også at følge historien fra skurkens synsvinkel, og ikke bare fra de "godes" vinkel. Det føjede lige en ekstra dimension til plottet.

Jeg vil helt klart læse videre i serien - jeg er faktisk allerede skrevet op til de to næste i serien på biblioteket, så nu skal jeg bare vente på at de bliver klar til mig.


4/5 stjerner

Uskyldigt blod (House of Comarré #1) af Kristen Painter / Originaltitel: Blood Rights
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2016 (denne udgave) / oprindelig udgivet 2011
ISBN: 9788758810775
533 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar