Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 6. august 2016

Biblioteks Haul #1

“When in doubt, go to the library."
- Og det er lige hvad jeg gør!

Jeg kommer på et bibliotek næsten hver dag, sjovt nok fordi jeg arbejder der (høhø ;))
Men jeg har altid brugt biblioteket lige siden jeg først gik ind af dørene på mit barndomsbibliotek. Og jeg bruger især biblioteket, når jeg er i tvivl eller når jeg vil prøve noget nyt. For her er jeg ikke mere bundet end at, hvis jeg ikke kan lide bogen kan jeg altid aflevere den igen. Hvis jeg ikke har lyst til at læse bogen lige nu, kan jeg aflevere den igen og eventuelt skrive den på en huskeseddel, så jeg kan vende tilbage til den på et tidspunkt, hvor jeg har lyst til at læse den.

Jeg bruger som sagt biblioteket når jeg er i tvivl eller er nysgerrig på en bog, men hvor jeg ikke har lyst til at købe den. Når jeg så har læst den og tænkt den vil eg gerne eje, kan jeg jo bare købe den efterfølgende. Jeg bruger biblioteket til at udforske genre jeg ikke læser så tit. Har eksempelvis lige slæbt Karin Slaughters De smukkeste med hjem, fordi en kollega sagde at den var udemærket læsning, men da jeg sjældent læser nye krimier (eller bare krimier sådan generelt, medmindre det da er om Sherlock Holmes himself) kunne jeg da lige låne den på biblioteket i stedet for at købe den.

Jeg låner også en gang imellem fagbøger med emner der interesser mig på biblioteket, for dem har jeg ikke købt siden mit studie, og de skal betyde rigtig meget for mig, før jeg kan finde på at købe dem hjem til mit eget lille bibliotek.

Jeg bruger biblioteket til at undersøge, hvad der er hot lige i øjeblikket af nye udgivelser. Jeg når bestemt ikke rundt om alle nye udgivelser, og det har jeg heller ikke lyst til (for jeg læser ikke alt), men jeg orienterer mig og danner mig et overblik, så jeg kan formidle bøgerne videre til lånerne.
Jeg bruger biblioteket til at opdage nye forfattere, og til at udforske, hvad man kan kalde smal litteratur inden for forskellige genrer.

Jeg formidler bøger og læseoplevelser hver dag, og der går ikke en dag, hvor jeg ikke selv får ny inspiration på biblioteket. Og det er bare fantastisk, selvom jeg nogle gange får slæbt en ordentlig stak bøger med hjem (som billederne tydeligt viser - og så glemte jeg endda én). Men jeg kan jo altid aflevere dem igen og låne dem med hjem en anden god gang.

Disse muligheder er noget af det, der (efter min mening) gør et bibliotek til et fantastisk og inspirerende sted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar