Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 5. juli 2016

Færgen af Mats Strandberg

"I aften tager 1200 forventningsfulde passagerer færgen fra Sverige til Finland t/r. I 24 timer kan de lægge hverdagen bag sig og slå sig løs.
Men noget ondt rejser med. Midt om natten, midt ude på Østersøen, truer det onde med at få overtaget på Baltic Charisma. Der er ingen steder at flygte hen. Der er ingen måder at kontakte fastlandet på. Og ingen ved, hvem de kan stole på."

Der er fest, farver og stride strømme af alkohol i sigte, når Baltic Charisma sætter kurs mod rum sø. Glade gæster og ansatte er parat til at feste, men desværre er der noget der har sneget sig om bord, og det er ikke venligsindet. Snart bliver den glade stemning erstattet af angstfulde skrig, og der er ingen steder at flygte hen.

Færgen fortælles  fra mange forskellige personers synsvinkel. Vi følger både gæster og ansatte på Baltic Charisma. Unge som gamle, mænd som kvinder. Et fællestræk ved de forskellige karakterer er, at de alle tumler med problemer, store som små, på den ene eller anden måde. Det er selvfølgelig for at skabe relationer til læseren og medfølelse for karaktererne, men efter den tiende person eller deromkring fandt jeg opremsningen af deres problemer en smule trætterende. Jeg kan godt forstå, hvorfor forfatteren har valgt at gøre dette, men der måtte gerne have været et lille lyspunkt en gang imellem. Men blodet begynder snart at flyde og karakternes personlige problemer træder i baggrunden.

Romanen er bygget op af mange korte kapitler, og før et nyt kapitel begynder står der navnet på den person som vi følger i det pågældende kapitel. Dette giver et rigtig godt overblik, og de korte kapitler medvirker at man altid lige kan snuppe et ekstra kapitel. Med så mange forskellige karakterer at følge kan man snart få lyst til at vælge et par favoritter, som man hellere vil læse om end andre. Men det skete heldigvis ikke for mig. Jeg fulgte alles historie med stor spænding, og ventede spændt på at finde ud af om de ville overleve eller ikke.

Jeg nød virkelige at læse denne bog. Om det var fordi den var så letlæst eller fængende som den nu engang var, ved jeg ikke, men de var bare en roman, hvor siderne vendte sig selv og før jeg havde set mig om, havde jeg læst 100 sider til. Jeg var også rigtig glad for at læse denne form for horror igen. En horror form hvor læseren følger mange personer på en gang. Hvor man ikke ved om de vil overleve eller ej. Hvor stemning stille og roligt bliver bygget op, for til sidst at kulminere i flere blodbad. Jeg læser mange forskellige former for horror, og efter at have læst Færgen har jeg kunnet mærket at jeg havde trangt til netop den form for horror. Den er virkelig spændende og medrivende. Også kan jeg godt lide vampyrhistorier, hvor vampyrerne forstår at bide fra sig. Og det gør de i stor stil i Færgen.

Hvis du er til bloddryppende horror må du bestemt ikke snyde dig selv for at tage en tur med Færgen. Det kan varmt anbefales. Jeg har i hvert fald skrevet den på min ønskeseddel (jeg lånte den på biblioteket, så var desværre nødt til at aflevere den igen), da det er en roman jeg gerne vil læse igen på et senere tidspunkt.


4/5 stjerner

Færgen af Mats Strandberg / Orginaltitel: Färjan
Originalsprog: norsk / læst på dansk
Forlag: Modtryk
Udgivet: 2016 (denne udgave) / oprindelig udgivet 2015
ISBN13: 9788771465983
474 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar