Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 9. juli 2016

Blandt danske galakser - humor, horror og science fiction af Kristoffer J. Andersen

"Dette er de nedskrevne erindringer fra ni sælsomme rejser.
Her er blandt andet erindringen om Poul, der blandes ind i den evige kamp mellem Gud og Fanden.
Der er også erindringen om Lasse, der hører hjerteskærende barnegråd fra et tomt værelse.
Og sidst, men ikke mindst, er der erindringen om Anton, der træder ind på sit værelse og finder et rumvæsen ved skrivebordet. Et rumvæsen med et ubehageligt budskab."


Blandt danske galakser er en novellesamling der består af ni noveller. De ni noveller er alle delt op i genrene humor, horror og science fiction. Der er tre noveller indenfor hver genre. To af novellerne, Ildskolopendre og Eliksiren, har jeg læst før.

Novellerne er alle ganske vellykket, men der er nogle der står tydeligere for mig end andre. 
Jeg kunne især god lide En revisors død, hvor revisoren Poul dør, og er udvalgt af Gud til at kæmpe på de gode side og besejre Fandens forkæmper. En meget humoristisk novelle, hvor modspillet mellem Poul og Fanden, og Gud og Fanden er virkelig sjovt.

Barnegråd er derimod en horrornovelle, hvor hovedpersonen Lasse der er ved at gå i opløsning, fordi han hører barnegråd, som ingen andre kan høre. Jeg blev virkelig fanget af denne novelle, og selvom jeg havde anet hvad slutningen ville bringe, holdt den mig alligevel fast i dens greb. 

Ildskolopendre er også sat ind under horrorgenren, men indeholder også stærke science fiction træk. Handlingen foregår nemlig på en plant langt væk fra Jorden, hvor menneskene er bosat i Femte Koloni. Livet er skam fint nok, der er bare et problem med nogle yderst aggressive skadedyr. Og der er ikke helt enighed om, hvordan problemet skal løses. Det er en novelle, der giver eftertanke om hvordan mennesker i flere tilfælde forsøger at manipulere med naturen, og at det aldrig rigtig går særlig godt.  

Sumpmus er også en science fiction novelle, men den indeholder også en god potion humor. Og så er der katte med! Den foresætter lidt i samme spor som Ildskolopendre om at det ikke er særligt smart at manipulere med naturen. I Sumpmus bliver budskabet dog gjort endnu mere tydeligt.

Jeg kan godt lide Kristoffer J. Andersens skrivestil. Den er flydende, humoristisk, og han bevæger sig med lethed blandt de forskellige genrer.
Alt i alt vil jeg sige at Blandt danske galakser er en ganske fin og underholdende novellesamling med noget for enhver smag, hvad enten man er til humor, horror eller science fiction. 


3,5/5 stjerner

Blandt danske galakser - humor, horror og science fiction af Kristoffer J. Andersen
Forlag: Forlaget Kandor
Udgivet: 2016
ISBN13: 9788791589522
224 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar