Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 7. juni 2016

The Call of the Wild af Jack London

"Life is good for Buck in Santa Clara Valley, where he spends his days eating and sleeping in the golden sunshine. But one day a treacherous act of betrayal leads to his kidnap, and he is forced into a life of toil and danger. Dragged away to be a sledge dog in the harsh and freezing cold Yukon, Buck must fight for his survival. Can he rise above his enemies and become the master of his realm once again?"



Jeg læste The Call of the Wild under dette års Read-A-Thon, og det var et rigtig godt valg fra min side, hvis jeg selv skal sige det ;)

Vi følger hunden/ulven Buck, der lever et ret fint hundeliv indtil den dag, hvor han bliver kidnappet og solgt og derefter bliver livet hårdt for Buck, og han må kæmpe en brutal kamp for sin overlevelse. Buch møder både gode og ondskabsfulde mennesker, og ikke mindst de forskellige hunde han støder på undervejs. Jeg havde flere gange lyst til at slå nogle af de mennesker der var onde og misbrugte Buck og de andre hunde. Men til alt held møder Buck også ordentlige mennesker, der behandler deres hunde ordentlig.

Jeg har set nogle filmatiseringer af denne bog, men de kan slet ikke måle sig med det skrevne bog. Bogen har bare de der ekstra aspekter, der gjorde at den stille og roligt sneg sig ind under huden på mig, mens jeg læste den. Selvom det er en forholdsvis kort bog på kun 134 sider fortæller den en meget omfattende historie. 
Den barske natur afspejler sig i karakterne, og Buck finder støt og roligt ind til den vilde del af sig selv. Jeg fandt beskrivelserne af naturen meget stemningsfulde, man kunne næsten mærke kulden og isolationen. Karakterne især Buck var godt beskrevet. Buck er en stærk hund/ulv der går en del trængsler imøde som han skal forsøge at overkomme, hvis han ønsker at leve og måske blive fri en gang.

The Call of the Wild var barsk læsning, til tider var den brutal og sørgelig, men den havde også sine kærlige øjeblikke, selv lidt humor sneg sig ind. Bogen var helt fantastisk og jeg kan slet ikke forstå at den har stået ulæst på min hylde i snart 2 år. The Call of the Wild fortjener at blive læst.


4/5 stjerner

The Call of the Wild af Jack London
Forlag: Puffin Classics
Udgivet: 2010 (denne udgave) / oprindelig udgivet 1903
134 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar