Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 14. juni 2016

Mimers Brønd af LG Jensen

"Når Ragnarok bryder løs, vil Heimdal blæse i sit horn for at samle guderne til den sidste store krig. Det samme horn, som Mimer brugte, dengang han stadig drak af Visdommens Brønd. Guderne kaldte det for Gjalderhorn. Dets magt var aldrig ment for mennesket.
Nu skal et horn fra vikingetiden vises frem på en stor udstilling i Aarhus. Ikke mange tror, at der er tale om det ægte Gjalderhorn. Men nogle af dem, som gør, vil snart vise sig at være yderst farlige mennesker.
Hvis Karoline havde vidst, hvad hun var ved at rode sig ud i..
Havde hun vidst, at hun blev holdt øje med...
Hvis hun havde kendt risikoen...
... så havde hun nok havde gjort det alligevel."

Vipsen er tilbage! Og hun er tilbage med stil. Mimers Brønd er andet bind i trilogien om Mestertyven Vips og foregår et halvt år efter begivenhederne i Det forbandede totem. Wendigo totemet, som Karoline hjalp med at finde og beskytte, skal udstilles på AROS sammen med andre mytologiske genstande blandt andet Gjalderhorn fra den nordiske mytologi, så derfor er Karoline, hendes far, morfar og Stoffer inviteret til Aarhus til den store åbning. Gjalderhorn er eftertragtet på grund af den viden den besidder og Karoline får til opgave at stjæle den, men hun er ikke den eneste der er efter hornet, og alt er ikke hvad det ser ud til.

Som skrevet er det denne gang den nordiske mytologi som LG Jensen tager under kærlig behandling. Nu har jeg altid været virkelig interesseret i den nordiske mytologi, og har læst et hav af bøger om emnet både skønlitterære og faglitteratur. Jeg jeg må sige at LG Jensen gør et godt stykke arbejde med de nordiske myter og får den flettet fint ind i en nutid setting. Mysteriedelen er også godt skruet sammen. Man gætter med under læsningen på hvem der er skurken,

Der er et andet tempo i Mimers Brønd end i Det forbandende totem. I Det forbandede totem var der fart over feltet og stort set hvert eneste kapitel endte med en cliffhanger. Men i Mimers Brønd er der tid til at stoppe op og trække vejret imellem . Der er stadig fart på Vipsen, men der er også tid til at nyde de stille øjeblikke i historien. Man kan også mærke at der er flere sider som historien kan udspille sig på. Og det klæ'r den virkelig. Der er mange lag i historien, blandt andet er Karoline begyndt at tvivle på sig selv, og det gør faktisk hende godt. Jeg synes hun var en smule for selvsikker og opførte sig lidt for voksen i Det forbandede totem. Der er stadig perioder i Mimers Brønd, hvor jeg synes at hun virker ældre end hendes 13-14 år, men da hun begår fejl og tvivler på sig, gør hende mere menneskelig og mere sympatisk.

De to bøger i serien om Mestertyven Vips er fængende læsning. De er nok mest målrettet de 10-14 årige, men jeg vil sige at en voksen sagten kan more sig med dem. Det gjorde jeg i hvert fald .

Jeg nød at være tilbage i Vipsens verden, og jeg glæder mig til at læse den sidste bog i trilogien, og finde ud af hvilken mytologi LG Jensen kaster sig over denne gang. Og så håber jeg personligt på at vi (endelige) får lov til at møde Karolines mor. Det er en dame, jeg meget gerne vil lære nærmere at kende.


4/5 stjerner

Mimers Brønd (Mestertyvens Vips #2) af LG Jensen
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 2016
364 sider

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar