Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 17. maj 2016

The Beast Within: A Tale of Beauty's Prince af Serena Valentino

"The tale is as old as time: a cruel prince is transformed into a beast. A lovely maiden comes into this monster's life. He is transformed by her compassion, and the love he feels for her in return. The two live happily ever after.
But any tale, especially one as storied as Beauty and the Beast's, has been told many different times, and in many different ways. No matter which version one hears, the nagging question remains: what was it that transformed the prince into the beast we are introduced to?
This is one version, pulled from the many passed down through the ages. It's a story of vanity and arrogance, of love and hatred, of beastliness, and, of course, of beauty."


Jeg læste denne bog til dette års Read-A-Thon, og vidste ikke rigtig hvad den handlede om andet end Udyret fra Skønheden. The Beast Within fortæller historien om hvordan Prinsen blev til Udyret.

Prinsen er forelsket i en smuk ung kvinde, Circe, men da hans gode ven, Gaston (den havde jeg ikke lige set komme!), afslører at Circe ikke er en fin dame, som prinsen troede, men derimod passer grise. Prinsen vil derfor ikke længere giftes med Circe, og efterlader hende med et brudt hjerte. Men Circe er faktisk af kongelige aner, og det er ikke det eneste. Hun er også én af fire magiske søstre, og da Prinsen bryder deres forlovelse, forbander Circe ham, så han, hvis han ikke ændre sin ondskabsfulde og overfladiske natur, vil blive forvandlet til et udyr. Forbandelsen kan (selvfølgelig) kun blive brudt med et ægte kærlighedskys.

Jeg savnede Belle i denne historie. Jeg savnede Belle og Udyrs kemi, deres små forsigtige skridt imod hinanden. Kærlighed der langsomt blomster imellem dem. Der er få glimt af Belle i enkle kapitler, men det er også det. Og jeg føler mig lidt snydt. Jeg ved godt fokus er på Prinsens forvandling og kampen mod det udyr han er ved at blive til, men jeg havde håbet på at der var mere plads til Belle. Til gengæld kommer der en prinsesse, Tulip Morningstar (rædselsfuldt navn, hvis du spørger mig) ind i billedet, som Prinsen forsøger at forfører, så hun kan stoppe forbandelsen.

Det var ganske spændende at læse om hvordan Prinsen langsomt bliver til Udyret, og hvordan han skubber alle omkring sig længere og længere væk jo mere udyret i ham får boret kløerne i ham. Han er fanget af sin egen natur af arrogance og forfængelighed, og da han endelige opdager at forbandelsen er virkelig, og at han ikke kan tvinge kærlighed frem med magt hverken i andre eller i sig selv, er det næsten for sent.

Skønheden og Udyret er et af mine ynglings eventyr, og jeg har læst mange genfortællinger af eventyret. The Beast Within: A Tale of Beauty's Prince er ikke den bedste jeg har læst, men den er stadig ganske underholdende. Jeg tror, jeg manglede noget mere originalitet, lidt mere karakterudvikling eller nogle flere interessante tvist i handlingen, for at det skulle blive rigtig godt. Som læsning til et Read-A-Thon egner den sig ganske godt.



3/5 stjerner

The Beast Within: A Tale of Beauty's Prince af Serena Valentino
Forlag: Disney Press
Udgivet: 2014
215 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar