Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 3. maj 2016

Outlander - Den engelske kvinde af Diana Gabaldon


Claire er en ung sygeplejerske, der efter Anden Verdenskrig, er på bryllupsrejse med sin mand Frank. De befinder sig i det skotske højland, da Claire ved et tilfælde samt ved hjælp af en mystisk oltidsstenkreds, bliver transporteret tilbage til år 1743 det skotske højland. Her bliver hun mistænkt for blandt andet at være en spion og en heks. Hun oplever også klanlivet tæt på, på både godt og ondt, og bliver inddraget i op til flere intriger.

Jeg er lidt i syv sind, hvad angår denne bog. På den ene side kunne jeg godt lide bogen og på den anden side havde jeg også nogle problemer med den.
Nogle steder synes jeg historien var en evighed om at komme i omdrejninger. Den stod lidt i stampe til tider, På den anden side sker der utroligt meget i denne bog. Der er mange handlingsspor, både hovedhistorien og sidehistorier, og ikke mindst er der mange personer ar holde styr på. Nogle gange blev det en smule meget at holde styr på. Men overordnet var historien fængende og interessant. For hvordan kan en moderne kvinde overleve i en noget barbarisk tid, hvor kvinder blev banket, voldtaget og brændt på bålet for et godt ord.

Claire er en gæv pige med ben i næsen. Hun har oplevede grumme ting som sygeplejerske under Anden Verdenskrig, og hun oplever også grumme ting i det skotske højland. Jeg fandt hende for det meste en sympatisk person. Dog er der noget jeg ikke forstår. For selvom hun burde være klar over farerne i den nye tidsalder hun befinder sig i (hun får det at videre flere gange, og hun har også en pæn historisk viden) gør hun til tider ting der, efter min mening, bare er alt for dumdristige og blandt andet sætter sit eget liv (og andres) i stor fare. Derudover var der situationer, som jeg gerne så hende handle på i stedet for at se passiv til. Men ellers er hun en interessant personlighed at følge.

Claire og Jamies forhold handlede på et tidspunkt stort set kun om sex, og det blev hurtigt bare alt for meget (og var måske også en smule unødvendig). Claire siger også, at hun elsker sin første mand Frank, men det kommer meget sporadisk til udtryk. Det er som om forfatteren pludselig tager et afbræk fra Claire og Jamies forhold og kommer i tanke om at Claire da også elsker Frank, og Claire lige skal blive i tvivl om hvem hun elsker højest, og hvilken tidsalder hun tilhører.

Beskrivelserne af det skotske højland var interessante og meget stemningsfyldte. Jeg fik helt lyst til tage derover og opleve naturen for mig selv. Beskrivelserne er klanlivet var også ganske spændende, dog har jeg bestemt ikke lyst til at leve i 1743.

Outlander - Den engelske kvinde er er en spændende, actionfyldt historisk roman med et lille strejf af science fiction i form af tidsrejser samt en heftig del af romantik i det skotske højland.



4/5 stjerner

Outlander - Den engelske kvinde (Outlander #1) af Diana Gabaldon
Original sprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 2015 (denne udgave) / oprindelig udgivet 1991
750 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar