Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 28. maj 2016

Den der udgyder blodet af Darren Aronofsky & Ari Handel

"Da sagde Herren: 'Menneskene, som jeg skabte, vil jeg udslette fra jordens overflade...' Første Mosebog 6-7."


Den der udgyder blodet er forsættelsen af Mod menneskets dårskab (læs min anmeldelse her), og konklusion på sagaen om Noa.

Regnen falder i stride strømme, og vandet stiger støt. Der er kamp om Arken, en kamp på liv og død. Noa vil ikke lade de andre (onde) mennesker kommer ombord på Arken, da Gud har bestemt at de skal udslettes, som bod på det de har gjort mod jorden. Noa får slået de andre mennesker tilbage, og har derved beskyttet Arken og dens dyrebare last i form af et par af hver dyreart på jorden. Men selvom faren er drevet over i første omgang bliver livet ikke let for hverken Noa eller hans familie.

Den sympati jeg havde for Noa i Mod menneskets dårskab, ønsket om at skabe en bedre verden for hans familie og dyrene, er fuldstændig forsvundet her. Noa er blevet helt fanatisk, han er opslugt af tankerne om at mennesker er onde og skal dø, således at dyrene kan arve jorden. Han bærer en stor byrde og skal træffe nogle svære valg, jovist, men nogle af de ting han gjorde mod sin egen familie kan jeg slet ikke forstå. Og jeg blev vred på ham, og fik lyst til at slå ham eller i det mindste ryste ham kraftig indtil han kom til fornuft. Den der udgyder blodet bliver hurtigt en historie om dem mod os, hvor Noa er på den "rigtige" side og alle der går imod hans ønsker er på den forkerte side, og må derfor om nødvendigt dø. "Os mod dem" historier bliver jeg utrolig hurtigt træt af, især når de bliver brugt til at retfærdiggøre forfærdelige handlinger.

Det positive ved Den der udgyder blodet er at den er  ligeså smukt tegnet som dens forgænger. Jeg synes at den er meget stemningsfuld, og kan rigtig godt lide farvepaletten. Billederne er helt klart det der driver denne graphic novel, for den indeholder meget lidt tekst og talebobler i forhold til andre graphic novels jeg har læst, som var utrolig tekstunge. Det klæder graphic novelen at der ikke er meget tekst, for billederne kan sagtens fortælle historien.

Det var fint at få slutningen med, men jeg var stadig lidt skuffet over den, og jo mere jeg tænkte over det, jo mere synes jeg at det kun er en ok graphic novel og en ok læseoplevelse, og det er en skam for den er flot tegnet. Men historien blev lidt ligegyldigt, og var ikke så udført som denne kunne have været, og så brød jeg mig jo ikke rigtig om Noa, og han er trods alt hovedpersonen.



2/5 stjerner

Den der udgyder blodet (Noa #2) af Darren Aronofsky & Ari Handel, tegnet af Niko Henrichon
Orginalsprog: fransk / læst på dansk
Forlag: Cobolt
Udgivet: 2014 (denne udgave) / oprindelig udgivet 2012
126 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar