Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 22. marts 2016

Lysbrigaden af Peter J. Tomasi

"Der er krig i Himlen og Jorden er Slagmarken!"



Vi befinder os i Europa under 2. verdenskrig. Her møder vi en flok soldater, der kæmper på de allieredes side mod naziterne. De allierede soldater bliver angrebet af nazisoldater, og forsøger at bekæmpe dem, der er dog et problem: Nazisoldaterne dør ikke, lige meget hvor hårdt de bliver såret. De allierede flygter i stedet for. Men de når aldrig rigtig i sikkerhed, for noget er i frit fald på vej mod jorden. To engle. En god engel og en ond engel. De er begge på jagt efter et magisk sværd, der vil ændre magtforholdene til enten den ene side eller den anden. Soldaterne får til opgave at finde sværdet og beskytte dem mod de onde engle og de mennesker (en gruppe nazister) der er på deres side. Det bliver en kamp på liv og død.

Jeg vidste ikke rigtig hvad jeg gik ind til, da jeg begyndte at læse denne graphic novel. Ikke andet end at jeg havde fået anbefalet den af en kollega, der var rigtig glad for den, samt at den handlede om nazister og engle. Jeg kan godt lide at læse graphic novels uden at jeg ved for meget om deres handling. Jeg tjekke for det meste lige bagsiden, nogle gange står der et lille resume, andre gange står der anbefalinger. Jeg tjekker også for det meste (men ikke altid) tegnestilen, for lige at se om jeg bryder mig om den. De fleste gange bliver jeg positiv overrasket, (og nogle enkle gange bliver jeg slemt skuffet).

Det endte med at jeg blev ganske godt underholdt af Lysbrigaden. Jeg kunne rigtig godt lide blanding af en historisk periode, og et overnaurlig/guddommelig element. Bevares det er set før mange gange, men jeg synes at det virker ret godt i denne graphic novel. Tegnestilen var også ganske spændende, dog havde jeg nogle gange svært ved at adskille de forskellige soldater fra hinanden, og det trak læseoplevelsen ned for mig.

Alt i alt en ganske interessant graphic novel jeg vil anbefale til alle der kan lide blandingen af 2. verdenskrig, mordiske mennesker og en guddommelig mission.



3,5/5 stjerner

Lysbrigaden af Peter J. Tomasi, tegnet af Peter Snejbjerg
Forlag: G. Floy Studio
Udgivet: 2004
200 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar