Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 3. marts 2016

Hemmeligheden af Dorte Roholte

"Først hader Liva tanken om at skulle bo sammen med sin stedbror Benjamin i et år. Så forelsker hun sig i ham. Det siger hun ikke til nogen. Men en anden tæt på Liva har også en dyb hemmelighed (fra bogens bagside)."



Liva er en ung pige, hvis forældre er skilt og begge har fundet nye partnere. Hun har et godt forhold til begge, samt bedste veninden Sally. Men så får hun at vide at hendes stedbror skal bo ved dem i et år, og det bliver bestemt ikke glad for, for hun kan nemlig ikke udholde ham. Men lige så stille begynder hendes følelser for stedbroren at ændre sig. Liva kan betegnes som en ganske almindelig teenagepige, der tumler med den første forelskelse, en bedsteveninde, der pludselig er mere sammen med andre piger, og forældre der ikke altid forstår hende

Der er ikke kun en hemmelighed og fortielse i Hemmeligheden, men flere både store og små. Dem man har for sin bedste veninde, for sin mor og far og ikke mindst for sig selv. Men jeg synes dog at den store hemmelighed, kom meget sent i historien, og dens potentiale blev ikke rigtig udnyttet, i hvert fald ikke som jeg gerne ville have set det. Det gjorde det til en lidt meh læseoplevelse.
Men dermed ikke sagt at bogen var dårlig, for det var den ikke. Jeg blev bare lidt skuffet efter endt læsning.

Hemmeligheden er en del af Sommerfugle-serien, der er bøger der er skrevet til piger i alderen 9-14 år, således at temaer og følelser er tilpasset læseren i denne målgruppe. Sommerfugle-serien er yderlig opdelt i to, således at hver bog enten har én sommerfugl eller to sommerfugle. Bøgerne med én sommerfugl henvender sig de 9-11 årige, mens bøger med to sommerfugle er for de 12-14 årige. Hemmeligheden har to sommerfugle, og jeg synes faktisk at den passer meget godt til den målgruppe.

Sproget og formuleringerne var nogle steder ikke lige mig. Jeg ved ikke om unge på den alder taler sådan i dag, det kan såmænd godt være, men jeg fandt det bare rimlig irriterende. Men jeg er jo heller ikke en del af målgruppen.
Jeg synes at Hemmeligheden er en udmærket bog for unge piger. Men der også et stort marked for young adult romaner i de disse år, og hvis man gerne vil læse de lidt mere alvorlige og hvor ens følelser virkelig kommer i spil, er det ikke lige Hemmeligheden man skal vælge ifølge min mening. Men hvis man er mere til de lidt mere lette young adult bøger er Hemmeligheden en udmærket bud.


3/5 stjerner

Hemmeligheden af Dorte Roholte
Forlag: Carlsen
Udgivet: 2015
187 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar