Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 4. februar 2016

Soundless af Richelle Mead

"For as long as Fei can remember, there has been no sound in her village. Her people are at the mercy of a mysterious faraway kingdom, which delivers food in return for precious metals mined from the treacherous cliffs surrounding them. 

When willagers begin to lose their sight, their rations skrink and many go hungry. Fei's home, the boy she loves and her entire existence are plunged into crisis, under threat of darkness and starvation. 

Until one night Fei is awoken by a searing noise, and sound becomes her weapon... 
(fra bogens bagside)"




Fei er en ung kvinde, der bor i en landsby på toppen af et højt bjerg, der er afskåret fra resten af verden. Deres eneste kontakt til verden sker via et rebsystem, der fragter mad op til landsbyen i bytte for metaller fra bjergets indre. I Feis landsby er alle døve, og har været det i generationer. Indtil Feis hørelse pludselig vender tilbage.

Det var et spændende koncept som Richelle Mead har skabt med Soundless. Jeg var ganske underholdt, da jeg læste den. Jeg kan rigtig godt lide Richelle Meads skrivestil, som gjorde at siderne nærmest vendte sig selv. Den var fængende og beskrivende.

Bogen er kort på kun 267 sider, og så er det en enkeltstående roman, som er et særsyn inden for fantasygenren. Jeg kan godt lide at få en fantasyroman i hænderne en gang imellem, der ikke er en del af en længere serie, og 600 sider langt, men der er nogle gange langt imellem dem. Jeg ville dog ikke have noget imod at Soundless var bare 100 sider længere, så at forfatteren kunne udfolde universet og dens karakterer mere, og gå mere i dybden med nogle aspekter af fortællingen.

Der er ikke så meget fantasy over denne roman, som jeg havde forventet, da jeg startede på den. Der er en mere dystopisk følelse over den end rendyrket fantasy. De fantastiske elementer kommer først på banen i slutningen af bogen og der er det desværre en smule for sent.

Jeg kan rigtig godt lide Soundless, og jeg skal helt klart læse flere af Richelle Meads bøger. Heldigvis har jeg nogle af hendes serier til at stå på mine reoler, så det er bare at tage dem ned og komme i gang.


3,5/5 stjerner

Soundless af Richelle Mead
Forlag: Penguin Books
Udgivet: 2015
267 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar