Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 16. februar 2016

Deadline af Mira Grant

Shaun Mason is a man without a mission. Not even running the news organization he built with his sister has the same urgency as it used to. Palying with dead things just doesn't semm as fun when you're lost as musch as he has.

But when a CDC researcher fakes her own death and appears in his doorstep with a ravenous pack of zombies in tow, Shaun has a newfound interest in life. Because she brings news - he may have put down the monster who attacke them, but the conspiracy is far from dead.

Now Shaun hits the road to find what truth can be found at the end of a shotgun (fra bogens bagside)."



Jeg genlæste Feed sidste år, fordi jeg gerne ville have genopfrisket hvad der skete, så jeg kunne forsætte med næste bog i serien.
I Deadline følger vi Shaun Mason og hans team, i deres forsøg på at finde sandheden om konspirationen bag zombieplagen.
Shaun har en del at kæmpe med. Han har bl.a. mistet lysten til at prikke til zombier, som han ellers var meget glad for i Feed. Samtidig møder vi nogle af bipersoner fra den første bog, in the flesh, og det var en ren fornøjelse.

I Deadline skiftes der fortæller, og jeg var en smule bekymret for hvordan det ville fungerer. Ville Georgia og Shauns fortællerstemme minde for meget om hinanden? Kunne Shaun fungerer og udvikle sig til en selvstændig karakter, nu hvor vi har Georgias opfattelse af ham i baghovedet? JA! Shauns fortællerstemme afskiller sig fuldstændigt fra Georgias, og han er helt sin egen. Jeg blev i godt humør af at være i hans hoved, for han er meget underholdende, selvom han bestemt ikke har det rart i det meste af bogen. Det var forfriskende at følge en mands synpunkt samt at være inde i en mands hoved(!).

Deadline har endnu flere klaustrofobiske scener end Feed, og jeg sad op kanten af stolen flere gange i spænding over hvordan det hele dog ville ende. Bogen har en dejlig stemning af snigende uhygge og paranoia, samtidig med at den har nogle rigtig gode action scener.

Og slutningen? Skal ikke afsløres her, men WOW. Det havde jeg ikke lige set komme.  Jeg sidder tilbage med en følelse af at jeg har været en del af noget sindsygt godt, og jeg vil bare have det til at forsætte. Mira Grant har skruet en fantastisk fed historie sammen og jeg glæder mig helt vildt meget til at læse Blackout, den sidste bog i trilogien.


5/5 stjerner

Deadline (Newsflesh #2) af Mira Grant
Forlag: Orbit
Udgivet: 2011
584 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar